«Καθαρές» μορφές ενέργειας και δημόσιες συγκοινωνίες

Η προσπάθεια προς μία «πράσινη» μετάβαση φέρνει μεταξύ άλλων και τα αστικά περιβάλλοντα στην πρώτη γραμμή των συζητήσεων και αναλύσεων. Ο Διεθνής Οργανισμός Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (IRENA - International Renewable Energy Agency) αναφέρθηκε σε πρόσφατη (Μάιος 2021) μελέτη του στις στρατηγικές που συνδέουν τις φιλικές προς το περιβάλλον πηγές ενέργειας με τις δημόσιες συγκοινωνίες.



Οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι υπεύθυνες σε ποσοστό 30% της παγκόσμιας τελικής κατανάλωσης ενέργειας και γύρω στο 1/4 των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Επομένως, η επιχείρηση απανθρακοποίησης των δημόσιων συγκοινωνιών απαιτεί ριζική μετατόπιση προς τις φιλικές προς το περιβάλλον μορφές ενέργειας (σ.σ. στο Όσλο της Νορβηγίας, στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις ήδη κυκλοφορούν ηλεκτρικά λεωφορεία, ωστόσο η πόλη Σένζεν της Κίνας ήταν η πρώτη παγκοσμίως, ήδη από το 2017, στην οποία κυκλοφόρησε ένα αμιγώς ηλεκτρικό λεωφορείο). Έχει υπολογιστεί, μάλιστα, ότι ο συνδυασμός πηγών ενέργειας με χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα μπορεί να περικόψει τις εκπομπές από τις δημόσιες συγκοινωνίες κατά τουλάχιστον 80%. Επιπλέον, το μερίδιο των ανανεώσιμων στην τελική χρήση ενέργειας στις δημόσιες συγκοινωνίες πρέπει να αυξηθεί από 3% που είναι σήμερα στο 56% έως το 2050, όμως για να επιτευχθεί αυτό απαιτούνται δραστικές αλλαγές. Μία από αυτές θα πρέπει να είναι η αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών ιδιωτικών οχημάτων. Συγκεκριμένα, αυτά θα πρέπει να αντικαταστήσουν σε ποσοστό 80% έως το 2050 τα οχήματα ιδιωτικής χρήσης με μηχανές εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με τον IRENA.



Σημειώνεται, ακόμα, ότι οι πόλεις Σαν Φρανσίσκο (ΗΠΑ), Δελχί (Ινδία), Tσενάι (Ινδία), Καλγκάρι (Καναδάς), Ριγιάντ (Σαουδική Αραβία), τροφοδοτούν, σ’ έναν βαθμό, συστήματα στα μετρό τους με ηλιακή και αιολική ενέργεια ή έστω σκοπεύουν να το πράξουν στο άμεσο μέλλον. Στην πρωτεύουσα της Χιλής, την πόλη Σαντιάγκο, το μετρό, το οποίο εξυπηρετεί 2,4 εκ. ανθρώπους καθημερινά, αναμένεται να τροφοδοτείται για τις ενεργειακές του ανάγκες σε ποσοστό 42% από ανανεώσιμες. Στην πόλη Μεδεγίν, στην Κολομβία, αξιοποιούνται υδροηλεκτρικά για τις ενεργειακές απαιτήσεις στο μετρό.


Συμπερασματικά, είναι εξαιρετικά σημαντικό να γίνουν πιο φιλικές προς το περιβάλλον οι δημόσιες συγκοινωνίες και συνολικά πιο ελκυστικές προς τους πολίτες, ούτως ώστε να υπάρξει και από αυτές μεγαλύτερη συμβολή προς την «πράσινη» μετάβαση.


Για να διαβάσετε την σχετική μελέτη του IRENA, με τίτλο «Renewable Energy Policies for Cities: Transport», πατήστε εδώ.