Η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανθίζει, όμως οι προκλήσεις παραμένουν...

Το 2012 πωλήθηκαν παγκοσμίως 130,000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σήμερα, τόσα πωλούνται κάθε εβδομάδα. Παρ' όλα αυτά, οι προκλήσεις (κόστη υλικών, έλλειψη σε μικροτσίπ, υποδομές δικτύων φόρτισης, κίνητρα κ.ά.) παραμένουν...



Το 2019 πωλήθηκαν 2,2 εκ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο, ποσοστό που αντιπροσωπεύει το 2,5% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων. Το 2020 πωλήθηκαν 3 εκ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα (4,1% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων) και το 2021 πωλήθηκαν 6,6 εκ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα (9% του συνόλου).


Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στους δρόμους ανά τον κόσμο κυκλοφορούν 16 εκ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία καταναλώνουν 30 TWh ηλεκτρισμού ετησίως. Η ποσότητα αυτή είναι ισοδύναμη με τον παραγόμενο ηλεκτρισμό στην Ιρλανδία.


Τους τελευταίους μήνες του 2021 πωλήθηκαν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε σύγκριση με τους πρώτους μήνες του ίδιου έτους. Ενδεικτικά, τον Δεκέμβριο του 2021 πωλήθηκαν 2,5 φορές περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε σχέση με τις πωλήσεις του Ιανουαρίου του ίδιου έτους. Συνολικά, παρατηρήθηκε αύξηση τουλάχιστον 50% στις πωλήσεις ανά μήνα το 2021 σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες το 2020.



Στην Κίνα πωλήθηκαν το 2021 3,4 εκ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με άλλα λόγια στην ασιατική χώρα πωλήθηκαν τόσα αυτοκίνητα, όσα σε ολόκληρο τον κόσμο το 2020. Η κινεζική Κυβέρνηση στοχεύει στο να φτάσει το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο 20% της αγοράς το 2025.


Από την άλλη, στην Ευρώπη πωλήθηκαν 2,3 εκ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα (αύξηση 70%). Η Γερμανία «ηγήθηκε» στην Γηραιά ήπειρο, το 2021, στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μάλιστα περισσότερα από ένα στα τρία αυτοκίνητα, που πωλήθηκαν μέσα στον περασμένο χρόνο, ήταν ηλεκτρικά. Το 17% των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2021 αφορούσαν σε ηλεκτρικά. Στην Νορβηγία το 72% των πωλήσεων αφορούσαν σε ηλεκτρικά, στην Σουηδία το 45%, στην Ολλανδία το 30%, στην Γαλλία το 15%, στην Ιταλία το 8,8%, στην Ισπανία το 6,5% κ.ά.


Στις ΗΠΑ πωλήθηκαν περισσότερα από 500,000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2021 (4,5% το μερίδιο των ηλεκτρικών στην αγορά των αυτοκινήτων). Η εταιρεία, Tesla, κυριαρχεί στις ΗΠΑ και πούλησε περισσότερα από 250,000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ το 2021, δηλαδή τα μισά επί του συνόλου.


Αντίθετα, στην Βραζιλία, στην Ινδία και στην Ινδονησία το μερίδιο των ηλεκτρικών στην αγορά των αυτοκινήτων, το 2021, ήταν κάτω από το 1%. Στην Ιαπωνία το μερίδιο παρέμεινε στο 1%, αλλά στην Ν. Κορέα το μερίδιο αυξήθηκε στο 8%. Στην Αυστραλία, επιπλέον, το μερίδιο τριπλασιάστηκε το 2021 και ανήλθε στο 2%.


Η Toyota, ο μεγαλύτερο παραγωγός αυτοκινήτων στον κόσμο, ανακοίνωσε ότι στοχεύει να πουλάει 3,5 εκ. αυτοκίνητα τον χρόνο έως το 2030. Η Volkswagen, επίσης, γνωστοποίησε ότι το μισό των πωλήσεών της μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα αφορούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η Ford, τέλος, ανακοίνωσε ότι προσδοκά σε πωλήσεις ηλεκτρικών σε ποσοστό 40%-50% έως το 2030.


Οι Κυβερνήσεις θα πρέπει, προκειμένου να αναπτυχθεί περαιτέρω η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, να παρέχουν κίνητρα (συμπεριλαμβανομένων των επιδοτήσεων) ικανά, ώστε να ενθαρρύνουν την αγορά τους από τους πολίτες. Παράλληλα, θα πρέπει να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο η βιομηχανία μπαταριών και βεβαίως θα πρέπει να δημιουργηθεί επαρκές δίκτυο υποδομών φόρτισης.


*Τα στοιχεία αντλήθηκαν από την δημοσίευση (30/01/22) του International Energy Agency (IEA), με τίτλο «Electric cars fend off supply challenges to more than double global sales» (δείτε εδώ).