top of page

Ανοιχτή Επιστολή: Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας χωρίς διαβάσεις δεν είναι Κώδικας Ζωής


10 Ιουνίου 2025

ΠΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ


Θέμα: Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας χωρίς διαβάσεις δεν είναι Κώδικας Ζωής


10 Φεβρουαρίου 2025, Κολωνάκι. Αυτοκίνητο παρασύρει πεζή γυναίκα που κρατά στην αγκαλιά της το μωρό της.


Η συζήτηση επικεντρώνεται στη μάρκα του αυτοκινήτου. Είναι Bentley. Τα δημοσιεύματα γράφουν: «Κάτω από άγνωστες συνθήκες».


Δεν ήταν άγνωστες. Ήταν συγκεκριμένες: ο δρόμος διπλής κυκλοφορίας, οδός Λουκιανού, δεν είχε διάβαση.


Αν υπήρχε, η συνθήκη για κάθε πρόθυμο ΜΜΕ θα ήταν ξεκάθαρη – παραβίαση διάβασης πεζού. Τελεία.


Αθήνα, Κυψέλη. Ανηφορικός δρόμος διπλής κυκλοφορίας, οδός Βελβενδού, 330 μέτρα χωρίς διάβαση. Και στη μέση ένα σουπερμάρκετ.


Πεζοί διασχίζουν δρόμους χωρίς διαβάσεις κουβαλώντας σακούλες, παιδιά, φάρμακα.



22 Σεπτεμβρίου 2024. Πεζός διασχίζει το δρόμο. Οδηγός δίκυκλου προσπαθεί να τον αποφύγει, τον παρασύρει. Ο οδηγός σκοτώνεται. Ο πεζός συλλαμβάνεται. Δημοσιογράφοι σε τηλεοπτικά παράθυρα τις επόμενες μέρες διαμηνύουν στους πεζούς «Οι πεζοί πρέπει να πηγαίνουν από τη διάβαση».


Μάλιστα. Συμφωνούμε. Σε ποιες διαβάσεις αναφέρεστε; Σε εκείνες που δεν υπάρχουν;



Και τώρα, διαβάζουμε τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Έναν Κώδικα που:

  • Θυμάται – μόνο μετά τη διαβούλευση -- να υποχρεώνει τα οχήματα να σταματούν στις διαβάσεις.

  • Αλλά ξεχνά να προβλέψει ότι οι διαβάσεις πρέπει… να υπάρχουν.


Ποια ανεξάρτητη διαβίωση;


Ποια οδική παιδεία; Ποια μείωση της χρήσης ΙΧ; Ποια συμπερίληψη; Ποια «πράσινη πόλη»;


Ποια ανεξάρτητη διαβίωση μπορεί να έχει ένα ηλικιωμένο άτομο που πρέπει να κινηθεί σε δρόμους χωρίς διαβάσεις και μη προσβάσιμα πεζοδρόμια;

Όλα τα ωραία λόγια εξανεμίζονται όταν μια πεζή πρέπει να «υπολογίζει την απόσταση και την ταχύτητα των οχημάτων» αντί να έχει ουσιαστικό δικαίωμα προτεραιότητας. Τη διάβαση.


Κι όμως, σε αυτή τη Βουλή ακούσαμε σχόλια που μόνο ως χιούμορ μπορούμε να τα εκλάβουμε. «Ενισχύουμε την προστασία των ευάλωτων». Ας επαναλάβουμε με αριθμούς. Το 2023 σκοτώθηκαν 102 πεζοί. Οι 57 ήταν άνω των 65 ετών. 


Ακούσαμε στη συζήτηση του νομοσχεδίου ότι τα ταξί πρέπει να κάνουν χρήση των λεωφορειοδρόμων, με το επιχείρημα ότι συμβαίνει και στη Βαρκελώνη. Παρακαλούνται τα μέλη του ελληνικού κοινοβουλίου να θυμούνται τα ευρωπαϊκά παραδείγματα στο σύνολό τους και όχι περιπτωσιολογώντας. Θα διέφυγε στα μέλη του κοινοβουλίου τι άλλο συμβαίνει στη Βαρκελώνη: Έχει παντού διαβάσεις. Όχι στο 13,4% των δρόμων. Παντού.


«Μέτρο έχετε να προτείνετε;» ρώτησε ο υφυπουργός μεταφορών κ. Κυρανάκης, απευθυνόμενος σε μέλος του κοινοβουλίου.

Ναι. Έχουμε.


Διαβάσεις παντού.


«Ήρθε η ώρα να κοιταχτούμε στον καθρέφτη», είπε σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη συζήτηση του νομοσχεδίου, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του αναφέρθηκε σε πολλά μέτρα εκτός του ΚΟΚ. 20 λεπτά μίλησε. Ούτε μία λέξη για τις διαβάσεις. «Η μείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις έχει δοκιμαστεί σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, με αρκετά μεγάλη επιτυχία», δήλωσε. Και οι διαβάσεις έχουν δοκιμαστεί, κύριε Μητσοτάκη. Και οι διαβάσεις. 


Συμφωνούμε, ωστόσο. Ήρθε η ώρα να κοιταχτείτε στον καθρέφτη.


Κάθε φορά που σκοτώνεται ένας πεζός συνάνθρωπός μας  στο δρόμο, δεν είναι ατύχημα. Είναι αποτέλεσμα επιλογών. Επιλογών δικών σας.


Δώστε στους πολίτες αυτής της χώρας το δικαίωμα να περάσουν  το δρόμο ζωντανοί.


Μάρω Ζήνα

Μέλος Πολιτικού Συμβουλίου του κόμματος ΚΟΣΜΟΣ

Επιζήσασα τροχαίου ως πεζή 

bottom of page